Grundel voor Peru

ALGEMEEN

REIS naar Urubamba Peru

Expeditie Peru

De twaalf deelnemers zijn geselecteerd, de eerste acties zijn geïnitieerd, de vergaderingen zijn in volle gang: het expeditie-onderwijs bij Lyceum de Grundel in Hengelo is weer begonnen! 'Grundel voor Peru' bestaat uit twaalf leerlingen uit de vierde klas van de Grundel en twee begeleiders die alles op alles zetten om de bouw van een kleuterafdeling voor de school ‘Héroes de Fe’ in Urubamba omgeving Cusco, Peru te kunnen realiseren. Het samenwerken in een team, in eigen tijd, met eigen middelen en eigen planning vormt de persoonlijke expeditie voor de twaalf leerlingen. Hun doel: zoveel mogelijk geld inzamelen voor studenten in Peru!

Twee jaar geleden werd het expeditie-onderwijs voor het eerst door Lyceum de Grundel georganiseerd en had toen het thema 'Grundel voor Nepal'. Toen werd er een bedrag van maar liefst €45.000,- ingezameld voor een school in Nepal. Dit jaar is er gekozen voor steun aan een ander derdewereldland; te weten Peru! Kinderen krijgen onder zeer slechte omstandigheden onderwijs, vaak zonder boeken, lesmateriaal en erger nog: zonder schoon water of sanitaire voorzieningen!

Samen willen de leerlingen van de Grundel zoveel mogelijk geld inzamelen voor de school. De kleuterklassen zitten momenteel in een plaatselijk kerkgebouw omdat er een tekort is aan lokalen. Deze kerk wordt binnenkort verkocht waardoor de school een nieuwe locatie moet hebben om les te geven. De leerlingen van de Grundel gaan ze hierbij helpen door 3 nieuwe klaslokalen te bouwen. Daarvoor is één ding hard nodig: geld! Voor de bouw van de klaslokalen is een bedrag van minimaal €15.000,- nodig. Dit geld hopen de leerlingen bij elkaar te brengen en hiervoor zetten zij zich natuurlijk geweldig hard in. Sponsoren benaderen, kleine donaties stimuleren en natuurlijk acties organiseren. Zo hebben we een kraam met diverse acties op de Kerstmarkt in Delden, wordt in samenwerking met het Wapen van Delden in januari 2018 een benefietdiner georganiseerd, zijn we prominent aanwezig op de Sylvester in Borne en houden we verschillende acties bij basisscholen in de hele regio.

Allemaal voor dat ene grote doel: onderwijs in Peru. De leerlingen en hun begeleiders zullen persoonlijk het verzamelde bedrag aan de school gaan overhandigen. Van 28 maart tot 8 april is een reis naar Peru gepland, zodat zij daar zelf ook echt de handen uit de mouwen kunnen steken. Zij zullen daar zelf onder begeleiding ervaren hoe verschillend de situatie op school in Peru is, en zien waar ze zo hard voor hebben gewerkt.

Uiteraard zijn alle donaties van harte welkom. Draagt u de leerlingen van ‘Héroes de Fe’  een warm hart toe en wilt u “Grundel voor Peru” helpen zoveel mogelijk verbeteringen door te voeren, neemt u dan contact op met grundelvoorperu@carmelhengelo.nl.

Vluchtschema

Nacht: Cusco

Vrijdag
30 Maart

9:00 Bus Cusco – Urubamba (2uur)
Middag: bezoek/wandelen Zout terrassen Maras

Zaterdag
31 Maart

8:00 Bus Urubamba – Santa Teresa  – Hidroeléctrica
Middag: wandelen naar Aguas Calientes MP (3uur)

Nacht: Aguas Calientes

Zondag
01 April

7:00 Bezoek Machu Picchu
Wandelen terug naar HidroElectrica – Santa Teresa (hot spring)
Bus Santa Teresa – Urubamba

Stokkentreeff   Emma

Reisverslag

WOENSDAG 28 MAART

Dag 1 – 28 maart SAM & MART

De reis gaat beginnen! Om 12:00 uur verzamelen we met het hele expeditieteam bij school om afscheid te nemen van medeleerlingen en docenten. Het bedrag dat we hebben opgehaald wordt bekend gemaakt door meneer Wassink: 29.302 euro! Daarna richting station, afscheid nemen van paps, mams, vriend(in), familie en hond om vervolgens met de trein naar Schiphol te gaan. Na zo’n 2 uur in de trein komen we aan op Schiphol: inchecken, langs de douane en boarden! De eerste bestemming is Madrid, ondanks een half uurtje vertraging verliep dit goed! In Madrid nog snel even wat rondlopen tussen de winkeltjes, eten en dan door naar de volgende vlucht van 23.50 uur naar Lima. Peru, we komen eraan!

DONDERDAG 29 MAART

Dag 2 SAM & MART

Na een vlucht van ruim 12 uur kwamen we in Lima aan. Helaas kon de bagage niet doorgelabeld worden. Dat betekent dus eerst bagage ophalen, aankomsthal uit, vertrekhal in én opnieuw inchecken. Niet dus! Dat ging even anders: Emma was haar paspoort kwijt. Ze had een heel handig tasje meegenomen dat je om de nek kunt hangen. Heel veilig. Maar moet  je hem niet in het vliegtuig laten liggen.
Daarna bij de incheckbalie in een lange rij wachten, Peruaanse snelheid, dat betekent dus geduld. Voor een enkele van ons werd het te veel. En nadat we ingecheckt waren de laatste tegenslag: een vertraging van 3 uren vanwege de mist. We hebben al met al ruim 6 uren op het vliegveld van Lima rondgehangen.
De vermoeidheid speelde menigeen parten, de oogjes werden al wat kleiner. Gelukkig was de vlucht Lima naar Cusco slechts één uur, met een spectaculaire draailanding tussen de bergen rondom Cusco. We zijn er!
Snel door de douane, met het busje richting het hostel. In het hostel stonden Karina, haar man en dochter enthousiast op ons te wachten. Na ingecheckt te zijn, wat opgefrist (menigeen begon al wat te ruiken) hebben we samen een kleine stadswandeling gemaakt en daarna heerlijk gegeten!

VRIJDAG 30 MAART

Dag 3 MARIT & TESS

Vandaag zijn we om 08.00 uur begonnen met een lekker ontbijt. We hadden broodjes en tosti's. Om 09.00 uur zijn we met de bus naar Urubamba gegaan, tijdens deze rit konden we van prachtige uitzichten genieten. De mooie bergen en de Peruaanse huisjes. Ook kwamen we alpaca's tegen. Eenmaal aangekomen bij ons hostel konden we even lekker relaxen, waarna we lekker konden lunchen. Lunchen in Peru is namelijk het avondeten bij ons. Karina en haar dochtertje Gabriëlla kwamen ons daarna ophalen om samen naar de zoutterrassen te gaan. Onderweg kwam ze met het idee om er niet bovenlangs te lopen, wat de normale toeristische route is, maar om er tussendoor te lopen. Het lopen en klimmen op de kleine gladde paadjes was een grote uitdaging. Eenmaal terug hebben we in Urubamba lekker gegeten in een gezellig restaurantje, waarna we weer terug gingen naar ons hostel.

ZATERDAG 31 MAART
Dag 4 MARIT & TESS
Vandaag om half 8 zijn we begonnen met een typisch Peruaans ontbijt. Daarna gingen we met de bus naar Santa Teresa en konden we tijdens de rit genieten van de mooie bergen. Wat wel bijzonder was, was dat we reden op 4000 meter hoogte op de smalle wegen, waar je zo de diepte in kon kijken. Het was heel spannend, maar gelukkig was onze chauffeur bekend met de smalle bergpaadjes. Na 4 uur te hebben gereden, maakten we een tussenstop in Santa Teresa waar we lekker hebben geluncht. Na de lunch gingen we weer door richting Hydro Eléctrica. Vanuit daar hebben we een wandeling van 3 uur gemaakt naar Aguas Calientes, langs de Urubamba rivier. Eindelijk op onze bestemming aangekomen zijn we naar ons hostel gegaan om lekker te douchen. Daarna hebben we in het stadje heerlijk gegeten en aansluitend zijn we naar bed gegaan. Morgen om 05.00 uur ontbijten....

ZONDAG 1 APRIL

Dag 5: EMMA & BRITT vd B

Om 05.30 uur liepen we ons hostel in Aguas Calientes uit richting de bussen. Er was een hele lange rij, maar na ongeveer drie kwartier mochten we dan toch eindelijk de bus in die ons naar Machu Picchu bracht. Eenmaal boven op de berg aangekomen was het 10 minuten lopen totdat we op het punt stonden met het mooiste uitzicht. Het was eerst erg mistig, maar na een tijdje klaarde het op en konden we eindelijk de heilige Inca-stad Machu Picchu zien. We zijn daarna ook nog door Machu Picchu heen gelopen. Na een tijdje gingen we weer terug naar de bus die ons weer naar beneden bracht. Een 2-urige wandeling later kwamen we aan bij de bus. We zijn voordat we terug gingen naar het hostel nog naar een hot spring geweest. We hebben daar met alle expeditieleden heerlijk gezwommen in heel warm water. Na een half uurtje heerlijk gezwommen te hebben was het weer tijd om in de bus te stappen richting Urubamba. Na 5 uren rijden in veel verschillende klimaten en hoogtes, waren we eindelijk weer terug in het Flying Dog Hostel. Natuurlijk was iedereen erg moe, maar we hebben ‘s avonds toch nog samen bij de wifi gezeten om paaseitjes te eten. Deze eerste Paasdag was zeker een dag om nooit te vergeten.

MAANDAG 2 APRIL

Dag 6: EMMA & BRITT vdB
Eerste werkdag:

Goedemorgen! Vannacht sliepen we weer in het hostel in Urubamba. We hadden de eerste werkdag, maar we gingen eerst kennis maken met de kleuters en daarna naar de basisschool waar het nieuwe gebouw wordt gebouwd. 7.30 uur aan het ontbijt en 8.30 uur naar de kleuters. Ze waren heel schattig en we hebben natuurlijk veel leuke foto’s gemaakt. Ook hadden we van de Dondersteen uit Hengelo een spellenpakket gekregen. De opa en oma van Marit hadden een donatie gedaan voor cadeautjes en ook ‘t Oaldershoes uit Delden had ons ballonnen meegeven. Nadat alle kinderen en expeditieleden hun energie kwijt waren, gingen we naar de basisschool en hebben we kennisgemaakt met de drie groepen. We hebben liedjes gezongen en vragen beantwoord. Hierna hebben we geluncht wat niet echt erg lekker was. We gingen weer terug naar de basisschool en hebben toen meubels en verf gehaald. We zijn hiermee direct aan de slag gegaan en morgen gaan we daarmee verder. Daarna zijn we met zijn allen pizza gaan eten wat heel lekker was, ondanks de hete pepers bij Marit, Britt vd B, Danique en Emma. We gingen weer terug naar het hostel en hebben nog ff gerelaxt.

DINSDAG 3 APRIL

Dag 7: DANIQUE & ISABEL
Tweede werkdag:
Vanochtend werden we wakker om 07.00 uur en gingen we naar beneden voor het ontbijt. Na het ontbijt gingen we lopend naar de basisschool om voor het eerst op deze locatie aan het werk te gaan. Nadat we uitleg hadden gekregen van de directeur en de aannemer gingen we aan het werk. Er moest veel gedaan worden. We hebben zelf cement gemaakt, wat we vervolgens moesten gebruiken om de steunpalen te verankeren. Toen de leerlingen pauze hadden hebben we nog gezellig met hen spelletjes gedaan, gevolleybald en gevoetbald. Na een smakelijke lunch bij een Chinees restaurant gingen we door naar de andere locatie om daar verder te gaan met schilderen met de tafels van gisteren. Na al het werk hadden we 2 uren vrije tijd om Urubamba te verkennen en daarna zijn we teruggegaan naar het hostel om vervolgens met z’n allen uit eten te gaan.
Laten we hopen dat morgen een net zo geslaagde dag wordt!

WOENSDAG 4 APRIL

Dag 8: JUR & MAARTEN

Vanochtend werden we om 08.00 uur verwacht bij het ontbijt, wat lastig was voor een aantal personen. Toen we ons ontbijt op hadden kwamen Walter en Mari van stichting HoPe richting ons hostel en ontvingen wij hen om 09.00 uur in de binnentuin met een kop koffie. Onze chauffeur kwam ons om 09.30 uur ophalen om met z’n allen in het reisbusje te vertrekken richting de stad Patacancha. Na anderhalf uur over hobbelige zandwegen te hebben gereden kwamen we op 4000 meter hoogte aan bij de middelbare school die is opgezet door de stichting. We werden verwelkomd onder het genot van een kop koffie/thee en een heerlijk Peruaans broodje. Walter heeft ons uitgebreid verteld over zijn werkzaamheden in de regio Cusco en over zijn samenwerking met de bewoners en het ministerie van Onderwijs van Peru. Het was indrukwekkend en iedereen kreeg veel belangstelling voor de projecten van stichting HoPe. Na het aanhoren van het verhaal zijn we naar de leerlingen gegaan en hebben we kennis gemaakt met de bijzondere klederdracht van oudsher die alle kinderen op de school dragen. Ook zijn we een klaslokaal binnengegaan waar Peruaanse kinderen les kregen in het vak wiskunde. We hebben verschillende typische Nederlandse en Peruaanse gewoontes uitgewisseld en mooie foto’s gemaakt. Ook hebben we na de ontmoeting een heerlijke Peruaanse maaltijd gegeten. Wij hebben Walter een blik stroopwafels gegeven en ook wij kregen een bedankje van de leerlingen, namelijk een klein portemonneetje waar we ons kleingeld in kunnen bewaren. Eenmaal teruggekomen in het hostel hebben we een verjaardagsfeestje van Tess gevierd. Ze was om 17.00 uur Peruaanse tijd jarig. In de avond zijn we met z’n allen weer terug gegaan naar het mooie binnentuintje waar we al eens eerder hebben gegeten. Als toetje hebben we allemaal een stuk taart gegeten voor de verjaardag van Tess. In het hostel hebben we nog even bij elkaar gezeten en daarna zijn we snel gaan slapen na een interessante dag.

DONDERDAG 5 APRIL

Dag 9: WILLEMIJN & BRITT D

Derde werkdag:
Hallo allemaal! Het is vandaag donderdag en dat betekent gelijk onze laatste dag in Urubamba. De laatste keer naar de kleuterschool, de laatste keer naar de basisschool, de laatste keer naar ons favoriete restaurantje en de laatste nacht in dit prachtige hostel. Na het ontbijt zijn we met z’n allen eerst naar de kleuterschool gegaan. De kinderen hadden namelijk voor ons allemaal een tekening gemaakt en een liedje bedacht om ons uit te zwaaien, heel lief! Acht van ons bleven op de kleuterschool om tafels te schilderen. Wij, Emma en Marit hebben een muurschildering voor de nieuwe bibliotheek van de basisschool gemaakt. We begonnen met potlood en witte verf als grondverf. Na de lunch hebben we alle figuren ingekleurd en met zwarte verf omlijnd. We zijn heel blij met hoe het geworden is! Vanavond gaan we eten bij een pizzeria en daarna weer terug om onze koffers weer in te pakken. Morgen is het echt de allerlaatste dag van deze reis, het gaat te snel voorbij!

VRIJDAG 6 APRIL

Dag 10: WILLEMIJN & BRITT D

Dit was het dan, de allerlaatste dag van onze reis naar Peru. En wat voor een reis. We hebben zoveel gezien en ons geen moment verveeld.
Vanochtend zijn we vertrokken van ons hostel in Urubamba naar de enorme souvenirmarkt in Pisac. Na de lunch zijn we met tassen vol leuke spullen weer de bus ingestapt naar een dierenpark, waar we alpaca’s, condors, puma’s en nog veel meer soorten dieren hebben gezien.
Toen gingen we weer met de bus op weg naar het hostel in Cusco waar we de eerste nacht ook verbleven. Gelukkig hadden we mooi nog even de tijd om onze souvenirs in onze koffers te proppen ;)
Rond zes uur hadden we afgesproken bij het pleintje om te gaan eten. Iedereen was wel een beetje klaar met de Peruaanse kip en rijst hier, dus gingen we naar de KFC.
Al met al was het een geslaagde laatste dag in Peru. Morgen beginnen we aan onze reis terug naar Nederland, we zien jullie snel weer!

ZATERDAG en ZONDAG 7-8 APRIL

Dag 11 en 12: DANIQUE & ISABEL - MAARTEN

Om 4 uur ging de wekker, tijd om ons klaar te maken voor de lange reis naar Nederland. De bedoeling was om 5 uur te vertrekken met het busje naar het vliegveld van Cusco, maar het busje kwam maar niet. Uiteindelijk werd er om half 6 vier taxi’s bestelt door de receptionist van het hostel waarin we verbleven. Gelukkig waren we toch nog op tijd op het vliegveld.
Helaas hadden we vertraging op onze vlucht van Cusco naar Lima. De overstaptijd was daardoor heel kort, dus konden onze koffers niet meer in het vliegtuig richting Madrid dat reeds gereed stond om te vertrekken. En dus gingen we zonder koffers het land uit.
Om 00:30 gaan alle lichten uit in het vliegtuig.  Sommigen gaan slapen en anderen kijken films. Na ruim 10 uur komen we aan in Madrid. De meeste expeditieleden zijn moe van de lange reis, maar hebben zin om naar huis te gaan. Om 06:50 uur kunnen we boarden voor de vlucht naar Amsterdam. Voor een aantal zijn de laatste twee uurtjes nog een uitgelezen kans om nog een beetje te slapen. Eenmaal aangekomen in Amsterdam heeft iedereen zin om hun familie weer te kunnen zien. Maar doordat onze eerste vlucht veel vertraging had hebben we onze bagage niet meer kunnen inchecken in Lima, vandaar dat we op Schiphol een rapport hebben aangemaakt zodat onze bagage morgen bij ons thuis kan worden afgeleverd.  Nadat iedereen dat gedaan had was het tijd om onze families weer te zien.