Missie - Visie

Missie

'Ieder mens, heel de mens en alle mensen centraal' behoort tot de belangrijkste Carmelwaarden en op Lyceum de Grundel zie je die als volgt terug: onze leerlingen ontwikkelen zich tot zelfbewuste jonge mensen met een onderzoekende en onafhankelijke geest, die van betekenis kunnen en willen zijn in een voortdurend veranderende wereld.

Onderzoekend

Wij willen leerlingen vanuit een open, nieuwsgierige blik kennis laten nemen van de wereld om hen heen. Ze kunnen en willen vragen stellen. Ze willen ontdekken. Op onze school ontwikkelt elke leerling zich tot een persoon met een natuurlijke onderzoekende houding.

Onafhankelijk

Onze leerlingen leren hun eigen afwegingen te maken. Ze voelen zich vrij om vanuit kennis en inzicht eigen keuzes te maken. Daarbij gaat het niet alleen om wat ze kennen en kunnen, maar ook om wat ze ermee doen.

Van betekenis

Onze leerlingen doen er toe. Door hun onafhankelijke en onderzoekende houding kunnen en willen ze het verschil maken. Ze voelen zich betrokken bij en verantwoordelijk voor de wereld om zich heen.

Visie

Voor de vervulling van onze missie vinden we het belangrijk dat onze leerlingen zich verwonderen, daardoor aangezet worden tot ondernemen, en daarbij de ruimte vinden om te delen.

Verwonderen

Ons onderwijs start met verwonderen. Hierdoor raken leerlingen geïnspireerd, uitgedaagd, worden ze in beweging gebracht. Verwondering is het begin van motivatie om aan de slag te gaan. Want als je leert vanuit gedrevenheid, wordt ‘leren’ betekenisvol en dat inspireert. Zo ontstaat een leerattitude vanuit intrinsieke motivatie.

Ondernemen

Verwondering zet aan tot onderzoek en ondernemen: initiatief nemen, doelen stellen en waar nodig bijstellen, je eigenaar voelen van het proces tot je trots bent op het resultaat. We gaan uit van formatief leren, waarbij leerlingen voortdurend uitgedaagd worden zichzelf te verbeteren en zich intellectueel, sociaal, creatief en/of sportief verder te ontwikkelen. Creativiteit en durf tonen, buiten de lijntjes kleuren, uit je comfortzone stappen, stimuleren we. Fouten worden gezien als leermomenten voor de toekomst. In dit proces houden we rekening met verschillen tussen leerlingen en we bieden maatwerk waar nodig.

Het delen van het proces en de resultaten is van belang om anderen te informeren en te inspireren en vindt plaats in een veilige leeromgeving. Het mentoraat speelt hierin een belangrijke rol.