Sportklas: de sportieve uitdaging

Ben jij iemand die het heerlijk vindt om te sporten? Geen sportprogramma wil missen? Altijd op het sportveld of in de gymzaal te vinden is? Steeds sneller, hoger en verder wil? Het leuk vindt om sportwedstrijden/ toernooien te organiseren of te begeleiden? Dan hoor jij thuis in de sportklas. Dat is een speciale klas met leerlingen die allemaal gek zijn op sport.

Wat houdt dat in, de sportklas?

Een leerling in de sportklas krijgt elke week twee extra lesuren sport. Dit betekent dat de leerling in de sportklas per week vijf uur sport heeft! De sportklas begint in klas 1, en in de volgende klas blijven de leerlingen als sportklas bij elkaar. Die extra sporturen kunnen gymlessen zijn, maar ook activiteiten buiten de school. Denk aan proeftrainingen op de golf- of tennisbaan, boksen, HITT-training bij een fitnesscentrum, waterskiën, karten of bij een klimvereniging. Maar ook aan andere activiteiten, zoals bos- en terreinspelen of een sportproject. Verder zal de sportklas op kamp gaan. In het 1e jaar op landkamp en in het 2e jaar op skikamp.

Een sportklasser doet niet alleen zelf veel aan sport. Ze worden ook toppers in het organiseren van sportwedstrijden, sportdagen en toernooien voor medeleerlingen of leerlingen van groep 8. Zo leren de leerlingen ook samenwerken, overleggen, verantwoordelijkheid nemen en leiding geven.

Is iedereen geschikt voor de sportklas?

Een leerling in de sportklas heeft een HAVO- of VWO-advies. Een sportklasser moet goed kunnen plannen en niet uren achter de spelcomputer zitten voordat hij of zij met het huiswerk start. Sportklassers werken sneller en beter. Ze hoeven geen topsporter te zijn. Ze moeten sportief zijn aangelegd en hun mannetje (of vrouwtje) staan in verschillende sporten. Tevens hebben sportklassers belangstelling voor het organiseren van allerlei activiteiten. Je moet het vooral leuk vinden om je te verdiepen en verbreden in verschillende sporten.

Plezier staat voorop!