Gymnasium/Atheneum+

Gymnasium/atheneum+ op Lyceum de Grundel

Gymnasium/atheneum+ is gedegen en diepgaand onderwijs waarbij kennismaken met de klassieke talen en cultuur en met een breed onderwijs aanbod op het gebied van technologie, internationaliseren, ondernemen en kunst het uitgangspunt is.

Uniek onderwijsaanbod

Lyceum de Grundel heeft met het gymnasium/atheneum+ een unieke onderwijsinstroom in Hengelo!

Leerlingen volgen hierbij namelijk de basis van het gymnasiumprogramma. Daarnaast maken ze kennis met een breed aanbod van (vakoverstijgende) activiteiten op het gebied van technologie, internationalisering en kunst. De gymnasium/atheneum+ groep blijft twee schooljaren bij elkaar in dezelfde klas met dezelfde mentor. Dit zorgt voor veiligheid en rust, waardoor de leerlingen echt de kans krijgen te ontdekken waar hun interesses en talenten liggen. Zo kunnen ze een goede keuze maken aan het einde van klas 2 voor het gymnasium of voor het atheneum waarbij ook na klas 2 nog steeds extra uitdaging mogelijk is.

Binnen onze gymnasium/atheneum+ stroom richten wij ons sterk op het uitdagen en prikkelen van de leerlingen.

Deze instroom is geschikt voor leerlingen met een vwo-advies die:

• Graag gymnasium willen doen en geïnteresseerd zijn in de klassieke talen en cultuur.
  • Nog twijfelen of het gymnasium bij hen past en hiervan willen proeven.
  • Een brede belangstelling hebben en graag uitdagingen aangaan.
  • Beschikken over een goede motivatie en doorzettingsvermogen.
  • Nieuwsgierig en leergierig zijn.

Onze ervaring is dat deze leerlingen behoefte hebben aan meer uitdaging en diepgang, maar ook aan de mogelijkheid om leerstof te versnellen. In deze stroom krijgen de leerlingen meer vrijheid in het tempo waarin zij de lesstof verwerken. Bovendien krijgen zij de kans om op te trekken en een band op te bouwen met leerlingen op een gelijkwaardig ontwikkelingsniveau.

gymnasium lyceum de grundel hengelo

Programma gymnasium/atheneum+ voor klas 1 en 2

In klas 1 maken de leerlingen kennis met verschillende thema’s waarbij de oorsprong in de Klassieke Oudheid ligt, maar die breed georiënteerd zijn en in verbinding staan met andere vakken en de actualiteit. Twee thema-lesuren per week staan centraal in het gymnasium/atheneum+. In die uren wordt gewerkt aan een thema vanuit de klassieke talen en cultuur en wordt de verbinding gelegd met technologie, internationaliseren, ondernemen en kunst en krijgen de leerlingen een brede algemene vorming.

In klas 2 wordt verder gewerkt aan een breed en uitdagend aanbod rondom verschillende thema’s. Ook wordt in dit leerjaar langzaam toegewerkt naar meer inhoudelijk bezig zijn met de klassieke talen en cultuur om een goede basis te ontwikkelen voor een vervolg op het gymnasium in klas 3 tot en met 6.

Kritisch denken, verdieping en reizen

Op het gymnasium/atheneum+ zetten we in op de hogere denkvaardigheden en bovendien is er veel aandacht voor debatteren. Alle leerlingen volgen in klas 1 ook Cambridge Engels dat afgerond en geëxamineerd kan worden met het Cambridge-certificate dat overal ter wereld geldig is. Op Lyceum de Grundel kennen we daarbij al enkele jaren een slagingspercentage van 100%.

In elke jaarlaag zijn er excursies: zo gaat klas 1 naar Xanten en in klas 2 worden klassieke steden als Elst en Nijmegen aangedaan. In de 3e klas is er voor de gymnasiasten een meerdaagse excursie naar Trier en Keulen. Het hoogtepunt vindt plaats in klas 5: de Romereis!

Keuzemogelijkheden

Kortom: het gymnasium/atheneum+ onderwijs van Lyceum de Grundel laat leerlingen in klas 1 en 2 ontdekken hoe mooi, diepgaand en veelzijdig onderwijs kan zijn. Vanaf klas 3 hoeven leerlingen pas te kiezen of het gymnasium bij hen past of dat ze liever kiezen voor het atheneum.