Mobiel: thuis of in de kluis

Betreft: informatie mobielvrije school 2 september

Beste leerlingen en ouder(s)/verzorger(s) van Lyceum de Grundel,

Voor de zomervakantie ontvingen jullie een bericht met betrekking tot de invoering van de mobielvrije school. Aanleiding hiervoor is de richtlijn van onze regering en het daarop volgende besluit dat alle scholen van Scholengroep Carmel Hengelo vanaf 1 augustus 2024 gaan werken met het systeem ‘Mobieltjes thuis of in de kluis’. Per 1 augustus 2024 geldt het bindend advies dat alle mobieltjes niet meer in de klas of überhaupt op school welkom zijn. We zijn ervan overtuigd dat deze maatregel een belangrijk positief effect zal hebben op de sfeer in de klas en in de school. We zijn er ook van overtuigd dat deze maatregel bijdraagt aan de concentratie van leerlingen in de les.

In deze brief informeren wij jullie graag over de afspraken en regels die horen bij dit nieuwe beleid. Wij begrijpen als geen ander dat een dergelijke verandering vragen met zich meebrengt, wij hopen in deze brief al een aantal vragen te kunnen beantwoorden.

Vanzelfsprekend gaan wij gedurende de komende weken de nieuwe situatie monitoren en tussendoor evalueren met leerlingen en docenten.

De nieuwe situatie ziet er als volgt uit:

• Het bovenstaande betekent dat leerlingen vanaf de eerste schooldag geen mobiel meer mogen gebruiken in de school. Dit geldt ook voor de smartwatch. Voor beide devices, smartphone en smartwatch, geldt thuis of in de kluis. Als we in deze brief spreken over mobieltje of telefoon bedoelen we smartphone en smartwatch.
  • Heb je je telefoon toch mee naar school, dan leg je je mobiel aan het begin van de schooldag in je eigen kluis. Aan het einde van je schooldag haal je je mobiel uit je eigen kluis.
  • Leerlingen hebben in de klas, in de hal, bij de kluisjes, op het schoolterrein, of onderweg van en naar het sportveld de mobiel niet bij de hand. Dus ook niet in pauzes en/of tussenuren. Hij ligt ook dan thuis of in de kluis.
  • Docenten/medewerkers geven het goede voorbeeld, maar hebben hun telefoon voor de veiligheid van onze leerlingen en werkgerelateerde zaken (inloggen in SOM/calamiteiten) wel bij zich.
  • In bijzondere gevallen maakt de school een uitzondering op de afspraak ‘thuis of in de kluis’: dat zijn bijvoorbeeld medische redenen. Voor een uitzondering treed je in overleg met mentor, coördinator en zorgteam.
  • In geval van nood kunnen ouder(s)/verzorger(s) school bereiken op: 074-2457777
  • Communicatie voor/over school – roosterwisselingen, uitval van lessen - gaat via Teams/SOM
  • Voor Iedereen (leerlingen en medewerkers) geldt de inspanningsverplichting om zich aan het nieuwe smartphonebeleid te houden. School verwacht dat iedereen elkaar aanspreekt op het gedrag als iemand zich niet aan de afspraken houdt.

Wat als het even misgaat?

Indien een leerling wordt gezien met mobiele telefoon dan dient de leerling deze bij het X-punt in te leveren. Aan het einde van de dag (16.00 uur) kan de mobiel door leerlingen worden opgehaald bij het X-punt. De leerling ontvangt een bewijs van inlevering en kan uitsluitend met dit bewijs de telefoon terugkrijgen (dit bewijs dient tevens als bewijs dat de telefoon daadwerkelijk is ingeleverd)

In somtoday komt een “T” te staan.

Indien de leerling zich niet houdt aan de regel wordt contact opgenomen met ouder(s)/verzorger(s).

En hoe zit het dan met de laptop?

School kiest er bewust voor om wel gebruik te maken van de laptop in de les. Let wel: de laptop wordt tijdens de lessen alleen voor onderwijsdoeleinden gebruikt. Denk hierbij aan digitale methodes, SOM, Teams, Zermelo, Qompas, etc.

De docent geeft in de lessen aan wanneer de laptop ingezet mag worden en wanneer het apparaat weer uit en uit het zicht moet.

Buiten de lessen om mag de laptop gebruikt worden om te werken aan schoolopdrachten. Leerlingen mogen de laptop op school (dus ook tijdens de pauze of een tussenuur) niet gebruiken om te gamen, socials te checken, series te kijken etc.

NB: Het is mogelijk om games, series en socials te blokkeren op de laptop. Dat kunnen wij als school niet doen (de laptop is van de leerling!), ouders en leerlingen kunnen dat wel zelf. Ouders die willen weten hoe, kunnen daartoe van school een handleiding krijgen.

Agenda & rooster

We adviseren leerlingen om ’s morgens voor schooltijd het dagrooster te checken in SOM en wijzigingen in een agenda te noteren, andere informatie over les en lesinhoud vindt de leerling in Teams. Ook is het raadzaam om huiswerk in een agenda te noteren. Via de laptop zijn de verschillende informatiebronnen (Som, Zermelo en teams) bereikbaar. We bespreken in de week van 2 september met medewerkers en leerlingen de wenselijkheid om roosterwijzigingen op de informatieschermen in school te zetten.

Wij hopen dat bovenstaande informatie voldoende is om komende week te starten als mobielvrije school. De mentor zal deze week uitgebreid met de leerlingen stilstaan bij de redenen, afspraken en gevolgen, mochten er vragen zijn dan kunnen de leerlingen deze bij de mentor stellen.

Met vriendelijke groeten,

Rick Schulten