Onderwijsaanbod: havo / atheneum / gymnasium

Lyceum de Grundel is een school met onderwijs voor havo, atheneum en gymnasium/atheneum+.

Instromen op het voortgezet onderwijs

Op onze school is er aandacht voor talent. We begrijpen dat er al zoveel gekozen moet worden, en daarom steken wij in op een brede oriëntatie in de onderbouw. We blijven leerlingen uitdagen om het beste uit henzelf te halen. Leerlingen met bijzondere talenten bieden we graag een extra uitdaging.

Instromen

Onderbouw havo, atheneum en gymnasium

De onderbouw duurt drie jaar. Alle tijd om de juiste richting te kiezen. Het eerste jaar zit je in een havo/atheneum, een atheneumklas of een gymnasium/atheneum+ klas.

Bij de plaatsing is het advies van de basisschool leidend. Leerlingen met bijzondere talenten geven we graag extra uitdaging. Zo kunnen jongeren met een passie voor sport terecht in onze sportklas. Voor meerbegaafden is er een Talentenprogramma in samenwerking met Universiteit Twente en Saxion.

Sommige leerlingen weten al snel of ze voor havo of atheneum kiezen. Anderen hebben meer tijd nodig. Dat kan bij ons. Deze leerlingen blijven gewoon nog een jaar langer in een gemengde havo/atheneumklas, totdat ook zij de beste route hebben gevonden voor de bovenbouw.

Iedere leerling krijgt een mentor. Onze mentoren zijn opgeleid om leerlingen te helpen met het aanbrengen van structuur, plannen en kunnen leerlingen desgewenst helpen met de begeleiding van huiswerk. Decanen helpen ouders en leerlingen bij het maken van belangrijke keuzes in de schoolloopbaan. Alles ter voorbereiding op een geslaagde opleiding, een passende vervolgstudie en een mooie toekomst.

Bovenbouw havo, atheneum en gymnasium

De bovenbouw duurt twee jaar op het havo en drie jaar op het vwo. Na de havo-opleiding kunnen leerlingen ervoor kiezen om hun studieloopbaan op het vwo te vervolgen. Gaandeweg werken de leerlingen steeds zelfstandiger en worden ze meer zelf verantwoordelijk voor hun leerresultaten. Dit onder meer met het oog op hun vervolgstudie, waar eveneens een zelfstandige werkhouding verwacht wordt van studenten. Natuurlijk is het leren omgaan met meer zelfstandigheid een geleidelijk proces en onze docenten begeleiden de leerlingen daarin. Leerlingen volgen niet allemaal hetzelfde programma. Ze kiezen een profiel dat het best bij hun talenten en interesses aansluit. Ze kunnen kiezen uit:

• Natuur en techniek;
  • Natuur en gezondheid;
  • Economie en maatschappij;
  • Cultuur en maatschappij.