Begeleiding voor elke leerling

Leerlingbegeleiding en passend onderwijs. Op de Grundel kunnen leerlingen ook terecht als ze net iets meer aandacht of begeleiding nodig hebben dan andere leerlingen. We hebben een goed gestructureerde leerlingbegeleiding op school: van opgeleide mentoren tot een zorgcoördinator. Voor net dat extra steuntje in de rug ben je hier aan het goede adres. Bekijk hieronder alvast wat we allemaal voor je kunnen betekenen.

Ondersteuningskaart

Mentor als coach

In ieder leerjaar krijg je een eigen mentor. De mentor is het centrale aanspreekpunt voor leerling en ouder. Wekelijks zijn er mentorlessen waarbij je mentor je kan helpen met alles wat er leeft op school: van het plannen van je huiswerk tot helpen met het kiezen van een vervolgstudie. De mentor kent jou het beste!

BWP en leerlingbegeleiding

Soms zijn er zaken die meer zorg en aandacht verdienen: als er thuis iets aan de hand is: als het in de klas even niet goed gaat dan kijk je samen met je mentor of een medewerker van de begeleide werkplek je verder kan helpen.

De Begeleide Leer- en Werkplek (BWP) is een rustig en klein lokaal; daar zit altijd iemand om je weer op weg te helpen. Soms is samen even praten over een schooldag al genoeg. Of samen even kijken of je planning in orde was.

Het is goed om lastige problemen samen op te lossen. Als de zorgen wat ingewikkelder zijn, wordt er in overleg met thuis professionele hulp ingeschakeld.

Leerlingbegeleiding Lyceum de Grundel

Hulples en huiswerkbegeleiding

Wij zijn inmiddels gestart met extra hulp aan leerlingen in de vorm van hulples voor verschillende vakken. In de informatieavond voor ouders is hier aandacht aan besteed.

In het rooster is er per leerjaar voor één hulples naar keuze ruimte. Mocht uw zoon of dochter deze extra ondersteuning willen, dan kan bij de mentor een aanmeldformulier gehaald worden. Na aanmelding wordt er van uitgegaan dat de lessen ook gevolgd gaan worden. Er wordt een absentieregistratie bijgehouden. Deelname gaat per periode. In overleg met mentor en hulplesdocent is verlenging in periode 2 mogelijk.

Ook de huiswerkklas is weer gestart. Dit is een vorm van ondersteuning aan leerlingen die zelf aangeven dat zij behoefte hebben aan structuur en een rustige ruimte om huiswerk te maken. Van maandag t/m donderdag is er in lokaal 115 vanaf 13.30-16.00 de mogelijkheid om onder surveillance aan het werk te gaan. Bij de mentor kan hiervoor een opgaveformulier gehaald worden. Wij gaan ervanuit dat leerlingen die zich opgeven ook aanwezig zijn, er wordt een absentieregistratie bijgehouden.